joi, 5 septembrie 2013

O istorioară cu Socrate

Socrate 
 Filosof grec din sec.al V-lea î.Hr. Este considerat unul dintre creatorii filosofiei morale și politice. Nu a lăsat nimic scris dar ideile sale au fost transmise prin mărturii indirecte. Discipolii săi Platon și Xenophon au menținut amintirea maestrului .Mergea pe străzile Athenei îmbrăcat simplu, desculț, mereu înconjurat de un grup de admiratori care admirau modul său de viață.A fost condamnat la moarte și i s-a impus să bea cucută.Moartea sa a inspirat pictorului francez Jean-Louis David tabloul întitulat ”Moartea lui Socrate.(1787)

Testul triplului filtru
În Grecia Antica, Socrate era renumit pentru respectul cu care își trata prietenii. Într-o zi o cunoștință l-a întâlnit pe marele filosof și l-a întrebat:
"Știi ce-am auzit despre prietenul tău?"
"Stai puțin", a replicat Socrate."Înainte de a-mi spune ceva aș dori sa facem un test. Se numește testul Filtrului Triplu.
"Filtrul Triplu?"
"Exact", a continuat Socrate. "Înainte de a vorbi cu tine despre prietenul meu, ar fi o idee buna sa stam un pic și să filtrăm ceea ce vei spune. Acesta este motivul pentru care îl numesc testul Triplului Filtru. Primul filtru este Adevărul. Ești absolut sigur ca ceea ce vrei sa-mi spui este adevărat?"
"Nu", spuse omul. "De fapt doar am auzit despre asta si......"
"In regula", a spus Socrate."Deci nu știi dacă este adevărat sau nu. Acum hai să încercăm și al doilea filtru, filtrul Bunătății. Ceea ce vrei sa-mi spui despre prietenul meu este ceva bun?"
"Nu, din contra........."
"Deci," a continuat Socrate, vrei să-mi spui ceva rău despre el dar nu ești sigur ca este adevărat. Totuși poți să treci testul, deoarece mai este un filtru: filtrul Utilității.Ceea ce vrei sa-mi spui despre prietenul meu îmi va fi de folos?"
"Nu, nu chiar."
"Bine", a concluzionat Socrate.Dacă ceea ce vrei saămi spui  nu este nici adevărat, nici bun, nici chiar folositor, de ce mai trebuie să-mi spui ceva?"
Și astfel SOCRATE n-a aflat niciodată ca acel prieten era AMANTUL soției sale.

***

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu